About me

My photo
nk anak dopblas org..kembar kembar kembar kembar ekekeke
Feeds RSS
Feeds RSS

Tuesday, February 28, 2012

20022012.. DaripadaNya kita datang dan kepadaNya jua kita pergi

Ari ni msk ari ke 9 pemergian ibu tersyg, dan alhamdulillah smua urusan pengebumian berjln lancar dan baru masuk kerja arini, hopefully abah semakin ok. Dpt berita ms tul dlm kul 4lbh, trus bekejar blk, sib bek ada flight dlm kul 7.40mlm, dlm kul 8.30mlm dh smpi, ms smpi tu diorg tgh mandi2kan arwah sbb kebuminya mlm tu jugak, xsimpan lama.

Menurut cerita abah, ari isnin lepas mama ok je sihat walafiat,pg nya sempat lg pergi dgr org mengajar kat masjid berdekatan rumah. ms kejadian tu mama tgh borak2 ngan abah kat ruang tamu,smbl2 tggu khabar berita nk dpt cucu baru, kakak ipar admit kat hospital. Dlm kul 3.30lbh cam tu ms tgh borak2 tiba2 mama sesak nafas dgn tiba2..arwah mama mmg ada asma(genetik,kitorg pun sama) tp slalunya keadaan ok bila dh pam inhaler,tp kali ni makin teruk pulak walau abah dh tlg urut2 dada semua. Bila abah tgk mama tiba2 berpeluh sejuk, abah dh rs ni lain mcm, lepas abah ajar mengucap 2 3 kali , pastu trus mama senyap dan pergi buat selamanya, smuanya berlaku dgn cpt xsempat pun nk bw pergi hospital
          gmbr yg diambil oleh mycousin pd bln 12 thn lepas,mama yg bertudung purple bersama adikberadik mama (xcukup srg lg) @makcik2 & pakcik kami

 Dan dlm kul 5.20ptg, isnin ari yg sama tu juga, lahirlah ank buah ku, lebih kurg sejam lebih selepas mama pergi. Besarnya kuasaNya, satu dijemput pergi olehNya, tp digantikn dgn satu kelahiran baru.
          Hasya Dariah bt Mohd Kashfullah, nama diberi sempena nama arwah nendanya @ arwah mama kami  (Dariah bt Ismail) .Perginya ibu dgn senyuman, lahirnya Hasya dgn senyuman.

Masa duk borak2 ngan kakak trgt la ,ms kitorg g Bandung ngan mama abah thn lepas, ms tu tgh pilih2 kain batik nk bli, pastu mama ada ckplah, "nk kena bli kain batik lepas ni sehelai dua sbb kalau ada kematian kat rumah nant xde kain batik lepas".. rupanya mama bli utk diri sendiri kain batik lepas tu huhu
singgang ikan,masakn terakhir mama tghari tu

Bkn takat kami sekeluarga yg terkejut ngan pemergian mama tiba2,  tp org2 kg juga lebih2 lg yg sempat jumpe n  borak2 ngan mama pgnya tu..duk risau psl abah sbb abah yg xsihat. Ada org kedai cerita pg tu mama sempat pergi kedai beli bedak baby kat kedai dia, ikutkn mama mn beli sgt bedak2 ni smua, tp rupanya mama beli utk dipakaikan pdnya aritu :-( . Makcik sy pun ada cerita yg ms dia borak2 ngan arwah mama dl, diorg pernah ckp , nant kalau meninggal kalau blh nk senang n cpt mcm arwah mak mereka @arwah nenek kitorg. Arwah nenek ms tu ada  majlis lenggang perut ,kakak sulung sy 7buln dlm perut mama, pastu arwah nenek ckp dia mcm penat n nk tdo, pastu dia pun pergi baring n tdo n dia meninggal dlm tdo. Mcm tu lah senangnya nenek meninggal dl

                Semoga arwah mama tenang dan bahagia disana. Sesak nafas or sakit ke smua tu penyebab je sbb dh tertulis mama pergi pd hari sekian2 waktu sekian2, tidak cepat walau sesaat,tidak juga lmbt walau sesaat.

 Kami smua redha dgn pemergiannya, atleast mama pergi dgn mudah . Cuma kesian ngan abah, mgkn masih terkejut, walau ditahan perasaannya dpn kami, tp didapur abah nangis srg2. Aku perasaan tiap kali org bercerita psl mama or apa yg mama ckp mcm tanda2 nk pergi, muka abah berubah sebak dan bergenang airmata. Smggu sblm mama pergi, ms ckp kat telefon, mama asyik duk ckp 'jaga diri baik2,jaga diri baik2,jaga diri baik2 tau'..isk3 dan ms tu mama sempat bgtau satu perkara lebih kurg mcm hajat dia lah..tp ms tu blur jap btl ke apa mama ckp ni. InsyaAllah akan ku tunaikan nant jika tiada apa2 halangan.

Hope one day aku pun mau pergi dgn mudah n senang mcm mama dan juga atas pangkuan suami juga spt mn mama meninggal atas pangkuan abah.

6 jari2 menari:

ana-kirana said...

huhuhu sedih la bie tgk masakan terakhir tu ...
..bie pon dah redha dan tabah ..semoga roh arwah tenang di sana...amin..

FaznFaz said...

takziah bie...

Farah Ikin said...

Salam...inalillah!!Al Fatihah utk arwah mak Bie...sedih bila baca citer bie

Farah Ikin said...

Salam...inalillah!!Al Fatihah utk arwah mak Bie...sedih bila baca citer bie

niza said...

:((
sedih baca.

bie said...

tq smua huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...