About me

My photo
nk anak dopblas org..kembar kembar kembar kembar ekekeke
Feeds RSS
Feeds RSS

Monday, September 6, 2010

It's Cookies Time

tajuk je omputih hahah....smlm kepenatan selepas menyiapkan biskut2 terakhir, kemas2 umah..kemas2 beg....tdo mlm xlena...xsbr nk blk hahaha...melampau....ari ni je keja...sok dh start cuti..tp keja xmcm keja :p ..mood suam2 kuku je nk keje tmbh2 pulak tapeout dh postpone muahhahahahaha...

jumpe kembali di opis 20hb yea....insyaAllah malam ni bertolak balik kg...blk together2 ngan abg ipar n kakak...tahun ni berjaya utk tidak membeli sebarang biskut...smua homemade aje muehehehe....3 jenis tp buat sebotol je lah  utk setiap jenis...xlarat nak buat banyak2 ngan baju lg...


1) Snow almond
saya punya snow adalah snow yg xde kat dunia ni....snow kaler oren hehehe....sbb beli breadcrumb yg warna oren ,yg putih ari tu xde pulak packaging yg sikit smua byk2 je...yg ni buat dua adunan sbb kalau 1 adunan je mcm skit sgt je dpt

Sumber : Majalah SAJI

Bahan A
110 gm mentega
1/2 sdb shortening
50 gm gula kastor
1/2 sdk esen kopi @  vanilla -TP PKI ESEN KOPI BAU DIA LG NAIK
1/2 bj kuning telur

Bahan B
110 gm tepung gandum
25 gm nestum [kisar]
1 sdb coffeemate
35 gm tepung ubi
20 gm serbuk badam  


Cara-cara:-
1. Pukul mentega, gula kastor dan shortening sehingga sebati. Masukkan esen kopi dan kuning telur. Gaulkan rata.
2. Satukan kesemua bahan B dan masukkan ke dalam adunan A tetapi sedikit demi sedikit dan ratakan.- KALAU ADUNAN MASIH LEMBIK DAN MELEKAT KAT TGN SILALAH TAMBAH TEPUNG LG SMPILAH ADUNAN DH XMELEKAT DI TGN.
  


 3. Uli dan canai doh. Kemudian terapkan- bulatkan pun ok
 
 4. Bakar pada suhu 175'C selama 20 minit. -yg belah kanan tu dh masak
 5. Setelah sejuk, celupkan ke dalam coklat masakan. Selepas itu, golekkan pula ke dalam serbuk roti



2)Biskut ala2 famous amos
ala2 je lah ya..sbb kalau yg btl2 dia xmcm ni...cantik comel bulat je....2 version....1 yg biasa 1 lg kaler yg kaler coklat tu sbb saje try letak serbuk koko...tp rsnya kalau xletak serbuk koko lg menarik kot...sbb leh nk coklat chipnya...resepi nya ada di sini

                                                                 "versi letak serbuk koko"



 yg ni versi putih hehe...adunan kena buat kecik2 je utk dibakar sbb nant ia akan mengembang

3)shortbread
cuma buat 1 adunan n 1 kali bakar je...dpt la dlm 100 biji...nk buat byk2 leceh skit sbb ada 1 cutter je pastu nk kena tggu sejuk n coklat keras dulu baru leh tanggal... resepi dari sini rinnchan fotopages

  adunan yg di tekan kedlm loyang dan kemudian letakkan cutter. adunan yg ini pun perlu tmbh tepung kalau adunan nya lembik dan melekat lg ditgn


bila adunan td siap dibakar dan disejukkan...curah kan coklat masakan sebyk yg anda suka hahaha

tadaa..tp xbuat pun lorekan ngan coklat putih kat atas tu sbb xrajin hehehe...sbnrnya white coklat sy xjd smlm ngehngehngeh...so biar je lah kosong atas tu tanpa corak2

4) popia goreng

ni bukan kategori biskut ni kira kategori kunyah2 depan tv... order dibuka tahun depan hahaha...xsusah nk buat cuma agak leceh dan penat nk menggulung je....tu yg xpenuh botol tu hahaha







dh siap....
                                                       popia dan bskt famous amos
                                                            snow almond dan shortbread


Okeylah smua...mood blk raya je skg ni...kalau rajin akan diupdate masa di kampung nant....SLAMAT HARI RAYA..MAAF ZAHIR DAN BATIN  SMUA....:- )

2 jari2 menari:

kirana said...

byknyaaaaa kuehhh huk
bwk mai opis sket nk rasa

bie said...

hahaha..insyaAllah kalau ada lg ..nant bwk hikhikhik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...